Avfallsplan |
Beskrivelse og redegjørelse for håndtering av avfall fordelt på ulike avfallstype og -mengder. |
|
Avvik |
Mangel på oppfyllelse av spesifiserte krav. Avvik må ikke forveksles med endring. Forskjellen ligger i at avvik oppstår pga. av en feil eller mangel, mens endring er resultat av en beslutning |
NS-ISO 8402 + egen tekst |
Byggsøk |
ByggSøk er et offentlig system for elektronisk kommunikasjon i plan- og byggesaker, driftes av DiBK. |
|
Endring |
Se ”prosjektendring”. |
|
Ekstern kontroll |
Kontroll som utføres i byggherrens regi, som utvidet kontrollog evt. som uavhengig kontroll |
NS 8450 |
Feil |
Mangel på oppfyllelse av krav for tiltenkt bruk. |
NS-ISO 8402 |
Gjennomføringsplan |
En samlet plan for gjennomføring av tiltaket, med synliggjøring av ansvarsområder, tiltaksklasser, ansvarlige foretak, gjennomføring av kontroll og ferdigstillelse av tiltaket |
DiBK: Byggesaksforskriften med veiledning (SAK10) |
Forebyggende tiltak |
Tiltak for å fjerne mulig årsak til avvik eller feil, eller tiltak som er egnet til å forhindre at avvik eller feil oppstår. |
NS-EN ISO 9000:2005 |
Internkontroll |
Egenkontroll utført av den, eller de, som har utført arbeidet som kontrolleres. Intern kontroll utført av foretaket som har gjort arbeidet som kontrolleres. |
NS 8450 |
Kvalitetsplan |
Dokument som beskriver den særegne praksis for å oppnå kvalitet, ressursene og rekkefølgen av aktiviteter som gjelder for et bestemt prosjekt |
NS-ISO 8402 |
Kvalitetspolitikk |
Organisasjonens overordnete hensikter og styring som angår kvalitet slik dette er uttrykt formelt av den øverste ledelsen |
NS- EN ISO 9000:2005 |
Kvalitetsrevisjon |
Systematisk og uavhengig undersøkelse for å fastslå om kvalitetsaktivitetene og resultatene av dem stemmer overens med det som er planlagt, og om de er effektivt gjennomført og er hensiktsmessige for å oppnå målene. |
|
Kvalitetssikring |
Alle de pålagte og systematiske tiltak som er nødvendig for å få tilstrekkelig tiltro til at et produkt eller tjeneste vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet. |
NS-ISO 8402 |
Kvalitetsstyring |
Driftsmessige teknikker og aktiviteter som benyttes for å oppfylle krav til kvalitet, og for å oppnå økonomisk effektivitet. |
NS-ISO 8402 |
Kontrollforetak |
Foretak som utfører uavhengig kontroll på grunnlag av sentral godkjenning |
|
Kvalitet |
Helhet av egenskaper og kjennetegn et produkt eller en tjeneste har, vedrørende dets evne til å tilfredstille fastsatte krav eller behov som er antydet. Merknad 1: Behov som er antydet bør identifiseres og fastsettes. |
NS-EN ISO 9000:2005 |
Partner |
En av arkitektkontorets eiere. |
|
Prosedyre |
En prosedyre spesifiserer vanligvis hensikt og omfang av en aktivitet (scope): hva som skal gjøres, hvem skal gjøre det, når, hvor og hvordan det skal gjøres, hvilke materialer, utstyr og dokumentasjon som skal anvendes, hvordan det skal kontrolleres og registreres. Se rutine. |
NS- EN ISO 9000:2005 (Egen oversettelse) |
Prosjektdokumenter |
Prosjektbeskrivelse, tegninger, skjemaer, tabeller og nødvendige bilag. De dokumenter som ligger til grunn for anbud eler avtale om utførelse. |
NS 3450 |
Prosjektmateriale |
Alt materiale vedrørende prosjektet; prosjektdokumenter samt korrespondanse, referater, planer, beregninger, skisser, modeller etc. |
|
Prosjektendring |
Endringer i forhold til inngåtte kontrakter eller avtaler, og som foretas etter avtale med de berørte parter etter at konsekvensene er blitt vurdert. |
|
Rutine |
Beskrevet adferd. Samlebegrep for instruks, prosedyre, fremgangsmåte. |
|
Verifikasjon |
Bekreftelse ved undersøkelse og fremlegg av bevis at spesifiserte krav er tilfredstilt. |
ISO/DIS 8402. Egen oversettelse |
Samsvarserklæring |
Erklæring om at prosjektering eller utførelse er i samsvar med lovverk, -underlag og gitte forutsetninger. |
|
Uavhengig kontroll |
Kontroll utført av et annet foretak enn det foretaket som har utført arbeidet som kontrolleres, og der det stilles krav om at det skal være organisatorisk. |
NS 8450 |